الگوریتم Mobile First Indexing
در مورد الگوریتم Mobile First Indexing سؤالی دارید؟ این مقاله همه چیزهایی را که در مورد شاخص موبایل اول گوگل می دانیم ادغام می کند.
در چند سال گذشته اطلاعات زیادی در مورد ایندکس کردن تلفن همراه اول گوگل منتشر شده است – به قدری که ادامه دادن به آن دشوار است.
در این پست، با بهروزرسانیهای اخیر و آنچه گوگل در قابلیت استفاده از تلفن همراه به دنبال آن است، معنای داشتن تجربهای یکسان در تلفن همراه و دسکتاپ، چگونگی برآورده کردن انتظارات Google از بهترین شیوههای موبایل اول و موارد دیگر خواهید آموخت.
موارد زیر مجموعه ای از چیزهایی است که ما در مورد نمایه سازی موبایل اول گوگل می دانیم.
اولین چیزها اول: هیچ شاخص جداگانه ای برای موبایل وجود ندارد
گوگل اعلام کرده است که شاخص جداگانه ای برای موبایل اول وجود ندارد. در عوض، فهرستسازی اول موبایل به این معناست که گوگل در درجه اول از نسخه موبایل صفحه وب برای اهداف رتبهبندی و نمایهسازی استفاده میکند.
در سال 2018، گوگل توضیح داد که با ایندکس کردن موبایل اول، URL نسخه موبایل پسند سایت شما ایندکس می شود.
اگر وبسایت شما نشانیهای اینترنتی تلفن همراه و دسکتاپ جداگانه دارد، Google URL تلفن همراه را به کاربران تلفن همراه و URL دسکتاپ را به کاربران دسکتاپ نشان میدهد. صرف نظر از این، محتوای نمایه شده نسخه موبایل خواهد بود.
عرضه الگوریتم Mobile First Indexing
در پایان سال 2017، گوگل اعلام کرد که به آرامی شروع به انتشار فهرست اول موبایل می کند. تا مارس 2018، گوگل اعلام کرد که در حال گسترش است و به وبسایتها دستور داده است که آماده شوند.
سه سال بعد سریع به جلو رفت و همه وبسایتها به فهرست موبایل تغییر نکردند. در ژوئن 2020، گوگل اعلام کرد که در حالی که اکثر وب سایت ها برای فهرست کردن موبایل تنظیم شده بودند، هنوز بسیاری از وب سایت ها ایندکس نشده بودند.
گوگل در آن زمان اعلام کرد که به جای تغییر در سپتامبر 2020، ایندکس سازی اولین موبایل را تا مارس 2021 به تعویق خواهد انداخت.
گوگل تعدادی از مشکلاتی را که برای سایتها با آن مواجه میشود بهعنوان دلیلی برای تاخیر در عرضه ذکر کرد، از جمله مشکلات مربوط به متا تگهای روباتها، بارگذاری تنبل، داراییهای مسدود شده، محتوای اصلی و تصاویر و ویدیوهای موبایل.
با این حال، جان مولر، مدافع جستجوی گوگل، بعداً گفت که ممکن است تیم برای انتقال همه سایتها بیشتر از تاریخ مارس 2021 طول بکشد.
سئو چیست ؟ (آموزش به زبان ساده)
وب سایت ها باید تجربه مشابهی را در موبایل و دسکتاپ ارائه دهند
گوگل در ژانویه 2020 به بهترین شیوه های نمایه سازی موبایل اول خود اضافه کرد و تاکید زیادی بر ارائه تجربه ای یکسان در موبایل و دسکتاپ داشت.
مت ساترن یک لیست خلاصه عالی از منظور گوگل از همان تجربه ارائه کرد:
- اطمینان از GoogleBot می تواند به محتوای و منابع صفحه تلفن همراه و دسک تاپ دسترسی داشته باشد.
- اطمینان حاصل کنید که سایت تلفن همراه دارای محتوای مشابه با سایت دسکتاپ است.
- استفاده از تگ های متا روبات ها در سایت موبایل و دسکتاپ.
- استفاده از سرفصل های مشابه در سایت موبایل و سایت دسکتاپ.
- اطمینان از اینکه سایت های موبایل و دسکتاپ داده های ساختاری یکسانی دارند.
گوگل هشدار می دهد که اگر به طور هدفمند محتوای کمتری را در نسخه موبایل یک صفحه نسبت به نسخه دسکتاپ ارائه دهید، احتمالاً با کاهش ترافیک مواجه خواهید شد.
دلیل؟ به گفته گوگل، آنها نمیتوانند به اندازه قبل (زمانی که از نسخه دسکتاپ استفاده میشد) اطلاعات زیادی از صفحه دریافت کنند.
در عوض، گوگل توصیه می کند که محتوای اصلی در سایت تلفن همراه مانند سایت دسکتاپ باشد. گوگل حتی پیشنهاد می کند از همان عناوین در نسخه موبایل استفاده کنید.
برای اینکه این نکته را بیشتر به سمت اصلی هدایت کند، گوگل در اسناد نمایه سازی تلفن همراه خود اشاره می کند که فقط از محتوای سایت تلفن همراه در نمایه سازی استفاده می شود. بنابراین، باید مطمئن باشید که سایت موبایل شما محتوایی مشابه سایت دسکتاپ شما دارد.
بهترین روشهای نمایهسازی موبایل اول بیشتر (از نظر Google)
Google فهرست جامعی از بهترین روشها برای فهرستسازی اولین موبایل ارائه میکند تا مطمئن شود کاربران شما بهترین تجربه را دارند.
بیشتر اطلاعاتی که گوگل به عنوان بهترین روش به اشتراک می گذارد، واقعاً جدید نیست. در عوض، این فهرست مجموعه ای از توصیه ها و توصیه های مختلفی است که گوگل طی سال ها در جاهای دیگر ارائه کرده است.
علاوه بر لیست توصیههای بالا در مورد ایجاد تجربه مشابه در تلفن همراه و دسکتاپ، بهترین روشهای دیگر عبارتند از:
- اطمینان از اینکه Google می تواند محتوای بارگذاری شده را ببیند.
- اطمینان از اینکه Google می تواند منابع شما را بخزد.
- استفاده از همان ابرداده در سایت موبایل و دسکتاپ.
- اطمینان حاصل کنید که تبلیغات شما باعث ایجاد تجربه بد برای کاربر تلفن همراه نمی شود.
- ارائه تصاویر با کیفیت بالا در سایت موبایل.
- استفاده از فرمت پشتیبانی شده برای تصاویر و ویدیوها.
- استفاده از همان متن جایگزین در سایت موبایل و دسکتاپ.
- اجتناب از نشانیهای اینترنتی ویدیو و تصویر که هر بار که صفحه در سایت موبایل بارگذاری میشود تغییر میکند.
- اطمینان حاصل کنید که ویدیوها به راحتی در سایت تلفن همراه یافت می شوند و مشاهده می شوند.
گوگل یک بخش کامل را ارائه می دهد که بر پیشنهادات برای URL های جداگانه متمرکز است. در اینجا یک لیست کوتاه وجود دارد، اما میتوانید همه توصیههای موجود در بهترین شیوههای Google را برای سند بهترین شیوههای فهرستسازی اولین موبایل مشاهده کنید.
- اطمینان حاصل کنید که وضعیت صفحه خطا در سایت های موبایل و دسکتاپ یکسان است.
- اجتناب از URL های قطعه در سایت تلفن همراه.
- اطمینان حاصل کنید که صفحات دسکتاپ دارای صفحات موبایل معادل هستند.
- تأیید هر دو سایت تلفن همراه و دسکتاپ در کنسول جستجو.
- بررسی پیوندهای hreflang در URLهای جداگانه تلفن همراه.
- اطمینان حاصل کنید که سایت تلفن همراه می تواند با افزایش نرخ خزیدن مقابله کند.
- اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های robot.txt در سایت های موبایل و دسکتاپ یکسان هستند.
بخش «عیبیابی» سند بهترین شیوهها نیز ارزش بررسی دارد. این شامل خطاهای رایجی است که می تواند باعث شود سایت شما برای ایندکس اول موبایل آماده نباشد یا پس از فعال شدن سایت شما منجر به کاهش رتبه شود.
توجه داشته باشید که مولر توضیح داد که هیچ چیز با نمایه سازی موبایل اول مربوط به سایت هایی با URL مجزای تلفن همراه با استفاده از rel-canonical تغییر نکرده است. مولر توصیه می کند که حاشیه نویسی ها یکسان باشند.
حتی اگر rel-canonical به URL دسکتاپ اشاره کند، Google از URL تلفن همراه به عنوان متعارف استفاده می کند. مولر یک گرافیک مفید ایجاد کرد که فرآیند نمایه سازی «قبل و بعد» را برای URL های دسکتاپ و m-dot نشان می دهد.
Core Web Vitals + Mobile First
بهروزرسانی تجربه صفحه، بهویژه Core Web Vitals، باید بخشی از گفتگو در مورد فهرستبندی اول موبایل باشد. همپوشانی زیادی بین Core Web Vitals و mobile-first index وجود دارد زیرا هر دو به نحوه عملکرد یک صفحه در دستگاه تلفن همراه نگاه می کنند.
به خاطر داشته باشید که بهروزرسانی تجربه صفحه شامل سازگاری با تلفن همراه، مرور ایمن، HTTPS و اجتناب از موارد میاناثر مزاحم نیز میشود. Core Web Vitals عواملی هستند که Google آنها را در تجربه کلی کاربر در صفحه وب مهم میداند، از جمله Largest Contentful Paint (LCP)، اولین تاخیر ورودی (FID) و Cumulative Layout Shift (CLS).
هر یک از این عوامل به تجربه کاربر کمک می کند و به عنوان “خوب”، “نیاز به بهبود” یا “ضعیف” امتیاز داده می شود. اکنون، بیایید ببینیم که چگونه این مورد با نمایه سازی موبایل اول مرتبط است.
از مارتین اسپلیت، که در بخش روابط توسعهدهنده گوگل کار میکند، پرسیده شد که آیا بهروزرسانی تجربه صفحه قرار است همزمان در صفحات موبایل و دسکتاپ منتشر شود یا خیر.
پاسخ او این بود که ابتدا با صفحات موبایل شروع می شود.
همچنین مشخص شد که گوگل صفحات موبایل را جدا از صفحات دسکتاپ ارزیابی می کند، به این معنی که هیچ امتیازی از موبایل و دسکتاپ (حداقل نه در حال حاضر) وجود ندارد.
همانطور که باید به نسخه های دسکتاپ و موبایل سایت خود برای فهرست موبایل اول توجه کنید، برای به روز رسانی تجربه صفحه نیز باید به آن توجه کنید.
Core Web Vitals: A Complete Guide را برای اطلاعات دقیق در مورد این بهروزرسانی و نحوه اجرای اصلاحات بررسی کنید. آخرین نکته قبل از حرکت: وقتی گوگل به یک صفحه امتیاز می دهد، سرعت، پایداری و قابلیت استفاده نسخه صفحه ای را که کاربر در نهایت مشاهده می کند، آزمایش می کند.
اینجاست که همه چیز پیچیده می شود. برای Core Web Vitals، اگر نسخه AMP دارید، Google از آن برای امتیازدهی تجربه صفحه (یعنی سرعت، کیفیت و قابلیت استفاده) استفاده خواهد کرد. نسخه موبایل استفاده نمی شود. با این حال، نسخه موبایل همان چیزی است که برای فهرست موبایل اول خزیده می شود.
بنابراین، به طور خلاصه، نسخه AMP برای امتیازدهی Core Web Vitals و نسخه تلفن همراه برای نمایه سازی اولین موبایل استفاده می شود. برای توضیح کامل از مولر، اولین نمایه سازی و امتیازدهی سایت های Google Mobile با نسخه های موبایل و AMP را بخوانید.
الگوریتم رنک برین (RankBrain algorithm)