راهنما برای کدهای وضعیت HTTP

انواع ارور وبسایت و روش رفع آن

خزنده های موتورهای جستجو هنگام بررسی یک صفحه، ابتدا به کد وضعیت HTTP نگاه می کنند و سپس به بررسی محتوای صفحه می پردازند. به عنوان مثال، صفحاتی که وجود ندارند همیشه باید کد وضعیت 404 را برگردانند. چرا؟ گوگل ادعا می کند که صفحات با کد وضعیت HTTP متفاوت از 404 و 410 اسکن و ایندکس می شوند. بنابراین، اگر نمی دانید صفحات شما با چه کدهایی پاسخ می دهند و چگونه آنها را بررسی کنید، آینده کل پروژه خود را به خطر می اندازید. در پست جدید راهنمای SEO مبتدی در مورد معنای کدهای وضعیت HTTP بخوانید

کد وضعیت HTTP چیست؟

کد وضعیت پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) یک عدد سه رقمی است که سرور به درخواست کاربر ارسال می کند و پردازش بیشتر صفحه درخواستی را تصحیح می کند. این شماره همیشه با توضیح مختصری از کد به زبان انگلیسی همراه است که با یک فاصله از هم جدا شده است، که دستورالعمل اصلی برای مشتری هنگام دسترسی به صفحه یا سند در سایت است.

کد پاسخ توسط مرورگرها و ربات های موتور جستجو هنگام دسترسی به صفحه بررسی می شود.

چرا کدهای پاسخ برای سئو مهم هستند

کدهای وضعیت HTTP نقش مهمی در سئو دارند. اگر کد پاسخ به درستی و به موقع تنظیم شود، ربات موتور جستجو می تواند به سرعت صفحه را اسکن کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

از طرف دیگر کدهای پاسخ به ما کمک می کنند تا هر گونه تغییر در وب سایت را کنترل کنیم. به عنوان مثال، شما آدرس صفحه را تغییر می دهید، به یک پروتکل اتصال امن می روید، یا حتی CMS را تغییر می دهید. در تمام این موارد، با تغییر کد وضعیت HTTP می‌توانیم خزنده‌ها را از اتفاقاتی که برای صفحات سایتمان می‌افتد مطلع کنیم تا بتوانند به این اقدامات واکنش صحیحی نشان دهند.

انواع کدهای وضعیت HTTP چیست؟

اینها گروه هایی از کدها هستند که با ویژگی های خاصی متحد شده اند. نوع وضعیت با اولین عدد در کد نشان داده می شود.

پنج نوع کد وضعیت HTTP وجود دارد:

  • 1xx – پاسخ های اطلاعاتی. آنها مسئول فرآیند انتقال داده ها هستند. این کدهای موقت هستند، آنها به اطلاع می دهند که درخواست پذیرفته شده است و پردازش ادامه خواهد داشت.
  • 2xx – موفقیت. یک درخواست توسط سرور با موفقیت دریافت و پردازش شده است.
  • 3xx – تغییر مسیر. این کدهای پاسخ به این معنی است که باید اقدامات بیشتری برای تکمیل درخواست انجام شود. به عنوان مثال، یک درخواست به آدرس دیگری ارائه دهید.
  • 4xx – خطاهای مشتری. این بدان معنی است که درخواست را نمی توان از طریق خطای کاربر تکمیل کرد.
  • 5xx – خطاهای سرور. این کدهای پاسخ به دلیل خطاهایی در سمت سرور ایجاد می شوند. در این حالت، کاربر همه چیز را به درستی انجام داده است، اما سرور نمی تواند درخواست را تکمیل کند. برای کدهایی از این نوع، سرور به وضوح پیامی نشان می دهد که نمی تواند درخواست را پردازش کند و به چه دلیلی.

مهمترین کدهای وضعیت HTTP چیست؟

200 ok چیست؟

محبوب ترین و مهم ترین کد پاسخ. نشان می دهد که درخواست مطابق انتظارات کاربر با موفقیت تکمیل شده است – داده یا صفحه درخواستی وجود دارد و برای مشاهده در دسترس است. تمام صفحاتی که می خواهیم در فهرست موتور جستجو ببینیم باید کد وضعیت HTTP 200 OK را برگردانند.

301 به طور دائم منتقل شد(Moved Permanently)

این کد پاسخ به این معنی است که سند یا صفحه برای همیشه به آدرس دیگری منتقل شده است. اگر صفحه‌ای که قبلاً در فهرست موتور جستجو قرار داشت، آدرس را تغییر داده است، توصیه می‌شود یک تغییر مسیر 301 از URL قدیمی به آدرس جدید برای صرفه‌جویی در ترافیک و آب لینک ایجاد کنید. موتورهای جستجو در نهایت این آدرس ها را به هم می چسبانند.

302 پیدا شد

سند به طور موقت به یک URL دیگر منتقل شده است. این کد وضعیت HTTP سیگنالی است که نشان می دهد صفحه نباید از فهرست حذف شود. به گفته گری ایلیس از گوگل، پیوند آب در این مورد منتقل می شود.

304 اصلاح نشده است (Not Modified)

این یک کد پاسخ مهم از نظر بار سرور و مقدار داده های منتقل شده است. اگر تاریخ آخرین اصلاح در هدر HTTP قدیمی تر از درخواست If-Modified-Since باشد، سرور یک کد 304 را برمی گرداند. یعنی اگر سند از آن تاریخ تغییر نکرده باشد، سرور یک کد پاسخ 304 Not Modified را برمی گرداند. در این مورد، خزنده های موتورهای جستجو نیازی به بازیابی سند ندارند: از آخرین بازدید آنها تغییری نکرده است. در واقع، آنها فقط هدرهای HTTP را بازیابی می کنند و ادامه می دهند.

307 تغییر مسیر موقت / تغییر مسیر داخلی

این کد وضعیت برای روشن شدن تغییر مسیر موقت 302 ایجاد شده است. به استاندارد HTTP 1.1 تعلق دارد اما به اندازه کد 302 رایج نیست.

کد پاسخ 307 به این معنی است که صفحه درخواستی اکنون در یک URL دیگر در دسترس است، اما در هر صورت به URL قبلی باز خواهد گشت. درست مانند تغییر مسیر 302، صفحه ذخیره نمی شود و ربات های موتورهای جستجو به احتمال زیاد URL جدید را به فهرست اضافه نمی کنند.

این کد پاسخ مشابه 302 است، اما به شما اجازه نمی دهد که روش درخواست را از POST به GET تغییر دهید.

308 تغییر مسیر دائمی

این کد پاسخ، آنالوگ HTTP 1.1 ریدایرکت 301 است. اجازه تغییر روش درخواست از POST به GET را نمی دهد.

در حال حاضر هیچ اطلاعات روشنی در مورد میزان اعتبار صفحه تغییر مسیر 308 وجود ندارد، بنابراین توصیه می کنیم به جای آن از تغییر مسیر 301 استفاده کنید تا نشان دهید که محتوا به طور دائم جابجا شده است.

401 غیر مجاز (Unauthorized)

این کد وضعیت HTTP یک خطا است و به این معنی است که احراز هویت HTTP ناموفق است. صفحه درخواستی به ترکیب نام کاربری و رمز عبور نیاز دارد و/یا بر اساس آدرس IP آن اجازه دسترسی ندارد.

403 ممنوع (Forbidden)

دسترسی رد شد. اگر کاربر از دسترسی به این سند منع شود، این کد پاسخ بازگردانده می شود. در این مورد در مورد احراز هویت HTTP نیست (برای چنین مواردی از کدهای 401 و 407 استفاده می شود). برای مثال اگر کاربر از یک آدرس IP ممنوعه وارد شده باشد یا اگر تلاشی برای مشاهده فایل سیستم htaccess. باشد، یک کد 403 نشان داده می شود.

404 پیدا نشد(Not Found)

این کد وضعیت HTTP احتمالاً توسط هر کاربر مواجه می شود. این نشان می دهد که چیزی در URL داده شده یافت نشد – صفحه وجود ندارد. این کد باید هنگام تلاش برای دستیابی به سندی که وجود ندارد پرتاب شود. اگر صفحه‌ای در URL درخواستی وجود داشت، اما حذف شد و می‌خواهید آن را گزارش کنید، از کد پاسخ 410 استفاده کنید.

404 پیدا نشد(soft (Soft 404 pages

صفحه ای با پیام 404 File Not Found همیشه کد وضعیت 404 را برمی گرداند. بسیاری از وب مسترها به این موضوع توجه نمی کنند که در نتیجه می تواند بر رتبه کل سایت تأثیر منفی بگذارد. این صفحات به اصطلاح “Soft 404” هستند. اگر یک صفحه ناموجود کد پاسخی متفاوت از 404 و 410 بدهد، رخ می‌دهند. «Soft 404» ممکن است شامل صفحاتی باشد که باید کد 200 را ارائه کنند، اما محتوایی ندارند (صفحه خالی). راه حل این است که چنین صفحاتی را پیدا کنید. و حتما یک کد 404 برای آنها پیکربندی کنید.

می توانید صفحات نرم 404 را در پانل پوشش در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید.

راهنما برای کدهای وضعیت HTTP
مثالی از “صفحات نرم 404” در کنسول جستجوی گوگل

بسیاری از وب مسترها در هنر طراحی صفحات 404 سرآمد بوده اند. حواس پرت شوید و آن را بررسی کنید: شما نباید اینجا باشید

احراز هویت پروکسی 407 مورد نیاز است

کد وضعیت 407 HTTP نشان می‌دهد که درخواست اعمال نشده است زیرا اعتبار تأیید اعتبار معتبری برای سرور پراکسی که بین مرورگر و سروری است که می‌تواند به منبع درخواستی دسترسی داشته باشد، ندارد.

410 رفته(Gone)

این کد وضعیت HTTP نشان می دهد که سند برای همیشه حذف شده است و دیگر در دسترس نیست. اگرچه کدهای 404 و 410 نشان می‌دهند که صفحه غیرقابل دسترسی است، اما تفاوت‌هایی در نحوه استفاده از آنها وجود دارد. هنگامی که یک خزنده به صفحه 404 دسترسی پیدا می کند، آن را به عنوان حذف شده علامت گذاری نمی کند و پس از مدتی دوباره به آن دسترسی پیدا می کند تا اطلاعات را اصلاح کند. در مورد کد 410 نمی توان همین را گفت. در این صورت ربات موتور جستجو صفحه یا سند را به عنوان حذف دائمی از سرور علامت گذاری می کند. با اعتماد به مدیر وب سایت، خزنده دوباره این صفحه را بررسی نخواهد کرد.

451 به دلایل قانونی در دسترس نیست(Unavailable For Legal Reasons)

این کد اخیراً به طور فزاینده ای رایج شده است. این بدان معنی است که دسترسی به سرور به دلیل ممنوعیت ایالتی یا تصمیم دادگاه در مورد نقض حق چاپ ممنوع است. خطای 451 نوع خاصی از کد وضعیت 403 است.

500 خطای سرور داخلی

این هر خطای داخلی سرور است که توسط سایر خطاهای این کلاس پوشش داده نمی شود. اگر سرور با مشکلی مواجه شود که مانع از تکمیل درخواست شود، این اتفاق می افتد. به عنوان مثال، این خطا می تواند به دلیل خطاهای تنظیمات در فایل پیکربندی رخ دهد.

503 خدمات در دسترس نیست

سرور به دلیل مشکلات فنی به طور موقت قادر به پردازش درخواست ها نیست. اگر سرور درخواست های زیادی دریافت کند و نتواند آنها را مدیریت کند، این پاسخ خاص را مشاهده می کنیم.

504 Gateway Timeout

504 Gateway Timeout
دروازه پاسخ نمی دهد. این کد وضعیت در صورتی ظاهر می شود که سرور به عنوان یک پروکسی عمل کند و منتظر پاسخ سرور بالادستی برای تکمیل درخواست نباشد.

برای جلوگیری از ظاهر شدن صفحات در فهرست موتورهای جستجو، توصیه می شود از متا تگ robots در صفحه با ویژگی “noindex” استفاده کنید:

<meta name=”robots” content=”noindex”>.

اگر می خواهید سند خود را از نتایج جستجو حذف کنید، می توانید یک کد 404 یا 410 را پیکربندی کنید. اگر از متا تگ “noindex” استفاده شود، صفحه مرتباً مجدداً اسکن می شود، در حالی که کد پاسخ 410 به روبات ها می گوید که صفحه دیگر وجود ندارد و نیازی به خزیدن در صفحه نیست.

نحوه نظارت بر کدهای وضعیت HTTP

مهم است که به طور مداوم کدهای پاسخ را کنترل کنید تا بتوانید به خطاهایی که ممکن است در وب سایت رخ دهد واکنش نشان دهید.

برای نظارت بر کدهای وضعیت HTTP، استفاده از کنسول جستجوی Google راحت است، که می‌تواند هشدارهای ایمیلی را در صورتی که کد پاسخ صفحه با 200 OK متفاوت باشد ارسال کند.

همچنین باید مرتباً یک ممیزی کامل از تمام صفحات وب سایت انجام دهید. انجام این کار با نرم افزارهایی مانند Netpeak Spider مفید است.

نکات کلیدی

پنج کلاس از کدهای وضعیت HTTP وجود دارد، که کلاس‌هایی از پاسخ هستند که مراحل مختلف فرآیند ارسال، از پردازش موفق تا خطای سرور را نشان می‌دهند.
تمام صفحاتی که می‌خواهیم در فهرست موتور جستجو ببینیم باید کد وضعیت ۲۰۰ OK را برگردانند.
اگر صفحه ای که قبلاً در فهرست موتور جستجو قرار داشت آدرس را تغییر داده است، لازم است یک تغییر مسیر 301 از URL قدیمی به آدرس جدید پیکربندی شود.
اگر صفحه‌ای که وجود ندارد، کد پاسخی متفاوت از 404 و 410 را برگرداند، خطای صفحه «Soft 404» رخ می‌دهد. این ممکن است شامل صفحاتی باشد که باید کد وضعیت 200 را ارائه کنند، اما محتوایی در آنها وجود ندارد.
توزیع مناسب پاسخ های سرور به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا منابع را در مدیریت سایت ذخیره کنند. خزنده های موتورهای جستجو فقط اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می کنند – این برای SEO بسیار مهم است.
بررسی منظم کدهای وضعیت HTTP به واکنش سریع به هرگونه تغییر در وب سایت کمک می کند.

سوالات رایج کدهای وضعیت HTTP
  1. س: کدهای وضعیت HTTP چیست؟

پاسخ: کد وضعیت یک عدد سه رقمی است که سرور به درخواست کاربر ارسال می کند و پردازش بیشتر صفحه درخواستی را تصحیح می کند. این شماره همیشه با توضیح مختصری از کد به زبان انگلیسی همراه است که با یک فاصله از هم جدا شده است، که دستورالعمل اصلی برای مشتری هنگام دسترسی به صفحه یا سند در سایت است.

  1. س: کد وضعیت 404 چیست؟

پاسخ: کد وضعیت 404 به این معنی است که چیزی در URL داده شده یافت نشد – صفحه وجود ندارد. این کد باید هنگام تلاش برای دستیابی به سندی که وجود ندارد پرتاب شود.

  1. س: “صفحات نرم 404” چیست؟

پاسخ: «صفحات 404 نرم» در صورتی رخ می‌دهد که صفحه‌ای که وجود ندارد، کد پاسخی متفاوت از 404 و 410 بدهد. «Soft 404» ممکن است شامل صفحاتی باشد که باید کد 200 را ارائه کنند، اما محتوایی ندارند (صفحه خالی). راه حل این است که چنین صفحاتی را پیدا کنید و حتما یک کد 404 برای آنها پیکربندی کنید.

  1. س: کد وضعیت 500 چیست؟

A: این هر خطای داخلی سرور است که توسط سایر خطاهای این کلاس پوشش داده نمی شود. اگر سرور با مشکلی مواجه شود که مانع از تکمیل درخواست شود، این اتفاق می افتد. به عنوان مثال، این خطا می تواند به دلیل خطاهای تنظیمات در فایل پیکربندی رخ دهد.

ممنون که تا اینجای مقاله با اوشن سئو همراه بودید اگه در مورد ارور های http مشکلی داشتید از اینجا مسیج بدید

سئو چیست؟

توسعه و تجارت الکترونیک چیست؟

آموزش زبان html به زبان ساده(مبتدی)

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − دو =